تازه ها
تاریخچه شویندههای مایع سبک

تولید اولین شویندههای مایع صنعتی در اواخر سال ۱۹۴۰ آغاز شد. اولین شویندههای مایع سبک در آن سالها برای مصارف شستوشوی ظروف وارد بازار شدند که غالبا تنها حاوی شویندههای غیریونی بودند. شویندهها مقدارمتوسطی کف در هنگام شستوشو ایجاد میکردند.

در اوایل سال ۱۹۵۰ با تغییر فرمولبندی شوینده ظروف دستی، کف کردن در هنگام شستوشو به مقدار زیادی افزایش پیدا کرد و انتظارات مصرفکننده را تا حدی برآورد. این کار با به کار بردن ترکیبی از مواد شوینده آنیونی، غیریونی و آمفوتریک امکانپذیر شد.
فرمولاسیونهای شویندههای سبک موفق شدند که با گذر زمان به یک سری از مشکلات فنی و تکنیکی غلبه کنند. یکی از عمده مسائل، ترکیب بیش از ۳۰٪ از مواد آلی بود که حلالیت کمی در آب دارند؛ برای رفع این مشکل از عوامل کوپلینگ و هیدروتروپها استفاده شد.
در اواخر سال ۱۹۵۰ علیرغم اینکه دستگاههای ظرفشویی به بازار عرضه شدند، مصرف شویندههای سبک مایع، بازار بسیار خوبی پیدا کرد و مصرف شویندههای دستی نیز رو به افزایش گذاشت. در واقع در همان زمان مردم هم برای شستوشوی لباسها و هم برای شستوشوی ظروف از این شویندهها استفاده میکردند.
در سال ۱۹۶۰ در فرمولبندی این محصولات، مواد کمکی متفاوتی اضافه شد که یکی از بارزترین آنها مواد باکتریکش بودند. دلیل این امر پیشگیری از عفونت زخمهای احتمالی دست مصرف کننده در مواجهه با باکتریهای موجود در موادغذایی باقیمانده بر روی سطوح بودند.

از سالهای ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ تولیدکنندگان شویندههای سبک بر روی سلامتی پوست دست مصرفکنندگان نیز تمرکز داشتند. بزرگترین چالش آنها زمان اندک مجاورت شوینده با پوست بود، چرا که غلظت کم این مواد شرایط مطلوب برای تاثیرگذاری روی پوست را نداشت.
در اواسط ۱۹۹۰ میلادی موج عظیمی از تغییرات در شویندههای دستی ظروف ایجاد شد. در تولید این محصولات جدید نه تنها از مواد پیچیدهترو به روزتری استفاده میکردند، بلکه این محصولات در کنار شویندگی از مزایای دیگری چون توانایی باکتریکشی، مراقبت از پوست دست و عدم ایجاد لکه بر روی ظروف بعد از خشک شدن به طور همزمان برخوردار بودند.
پس از سال ۲۰۰۰ شویندههای سبک دارای رایحه گل و میوههای متفاوت شدند و همچنین رنگهای مناسب و شفاف که همخوانی با رنگ گل و میوه داشتند نیز بر لطافت آنها افزود.
هم اکنون رایحهدرمانی به یکی از مزیتهای مواد بهداشتی تبدیل شده است؛ یکی از شرکتهای بینالمللی تولیدکننده مواد شوینده با ایجاد رایحههای خاص، به محصولات این شرکت خاصیت ضد استرس بودن را اضافهکرده است. برخی از این محصولات دارای بوی لاوندر و پلانگ پلانگ هستند.